Heleen Zijlstra

Over mij

Mijn naam is Heleen Zijlstra. Ik ben als leerkracht werkzaam geweest in het speciaal onderwijs. Daar werkte ik met kinderen met ASS, ADHD en trauma- en hechtingsstoornissen.
Daarnaast geef ik training aan kinderen in het basisonderwijs op gebied van sociaal emotionele vaardigheden. Dat kan in een kleine groep maar ook individueel.
Mijn hart gaat uit naar mensen groot en klein voor wie het leven ingewikkeld is (geworden).
Juist de individuele aanpak binnen Autisme Spiegel spreekt me aan. Een tijd samen oplopen om daarna weer verder te kunnen.

In mijn persoonlijke omgeving kom ik ook in aanraking met autisme. Zo heb ik kunnen ervaren waar je dan als persoon en betrokkenen mee te maken kunt hebben.

Opleidingen

Na de PABO heb ik een aantal jaren in het basisonderwijs gewerkt.
Na een periode van (bijna) full time moeder zijn ben ik weer voor de klas gaan staan. Maar het trok me meer om kinderen die niet lekker in hun vel zaten te helpen. Vandaar mijn overstap naar het speciaal onderwijs. En ik ben diverse trainingen gaan volgen:

  • HappyMe en HappyYou: een vaardigheidstraining voor kinderen en jongeren op gebied van zelfbeeld en weerbaarheid
  • Pop Talk basis en pop talk rouw en verlies; praten met poppetjes, picto’s en tekeningen
  • KIES coach; voor kinderen en ouders in echtscheidingssituaties

Voor mijn werk in het speciaal onderwijs volgde ik de cursus traumasensitief lesgeven en cursussen op het gebied van veerkracht bij kinderen.

Motivatie

Via een collega hoorde ik van Autisme Spiegel. Hier kan ik mijn passie voor kinderen en jongeren een mooie invulling geven door individueel met ze bezig te gaan!

Een plek bieden waar ze mogen zijn wie ze op dat moment zijn! Zonder eisen of oordeel … gewoon fijn dat  jij er bent!  Samen ontdekken hoe je als mens verder kunt groeien.

Bram Leunis

Over mij

Mijn naam is Bram Leunis. Een aantal jaar geleden ben ik gestart met mijn coachpraktijk ‘Vaarcoach’. Dat klinkt of dat ik mensen leer zeilen of varen met een motorboot maar eigenlijk is het net zoiets als ‘wandelcoach’ maar dan op het water met mijn zeilschip ‘Bellezza Blu’. Mensen komen tot rust op het water en dat helpt enorm om open te staan voor een goed coachgesprek. Mijn passie is om mensen, die om wat voor reden dan ook, zijn vastgelopen te ondersteunen in het proces om weer door te gaan met hun leven. Er is niets mooiers dan te zien dat er bij iemand ‘het licht aan gaat’ en hij of zij nieuw perspectief heeft en weer verder kan.

Opleidingen

Ik heb een post HBO coaching gedaan. Omdat ik me verder wilde verdiepen in het begeleiden van mensen heb ik vervolgens een jaar ervaringsgerichte psychosociale hulpverlening gedaan. Hier heb ik veel geleerd over mezelf, wat mijn kwaliteiten zijn en hoe ik die kan inzetten.
Daarnaast ben ik iemand die zich blijvend wil ontwikkelen en de laatste jaren heb ik dan ook de opleiding psychosociale en medische basiskennis gedaan en de cursussen motiverende gespreksvoering en Brain Blocks.

Motivatie

Sinds een paar jaar ben ik betrokken, als begeleider, bij een aantal personen met autisme. Een intrigerende en mooie doelgroep om mee te werken. Ik merkte dat ik nog veel kennis en ervaring miste op het gebied van autisme, daarom ik heb besloten om een post HBO opleiding autisme coach te gaan doen. Door me er in te verdiepen en veel met autisme bezig te zijn is mijn enthousiasme gegroeid en vind ik het geweldig om mensen met autisme te ondersteunen in hun proces. Ik ben erg blij dat ik dit juist kan doen in samenwerking met Mariëtte en Leo en de andere collega’s van Autisme Spiegel.

Ellen Terwel

Over mij

Ik ben Ellen Terwel. Ik heb een aantal jaren in de zorg gewerkt. In de afgelopen 20 jaar heb ik me als fulltime moeder in ons gezin ingezet. Sinds bleek dat autisme bij twee meiden in ons gezin speelt, heb ik veel geleerd over welke begeleiding nodig en mogelijk is. Het is soms een zoektocht om autisme in ons leven en gezin een plek te geven, maar het is de moeite waard: het brengt rust en iedereen komt tot zijn recht.

Opleidingen

In de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening heb ik een brede achtergrond meegekregen in het werken met verschillende doelgroepen. Ik heb gewerkt met kinderen, tieners, mensen met een verstandelijke beperking en ouderen in diverse woon- en begeleidingssituaties.

Ik heb de opleiding Autismecoach gedaan, omdat ik mensen met autisme persoonlijk wil begeleiden. Mensen met autisme hebben veel kracht, maar onze drukke en snelle maatschappij vraagt erg veel van hen. Dat maakt het dagelijks leven soms moeilijk en eenzaam.

Motivatie

Autisme is voor iedereen anders. Samen met jou wil ik kijken hoe jouw autisme invloed heeft op je leven. Waar maakt autisme je leven moeilijk en waar kan het je juist helpen? Samen zoeken we naar oplossingen voor wat jij anders zou willen. En ook hoe je in verbinding blijft met de mensen en de wereld om je heen.

Ik vind het belangrijk dat jij je begrepen en gewaardeerd voelt als mens. Ik wil graag met je kijken waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Want dat kun je gebruiken om met autisme om te gaan.

Jeannette Polinder

Over mij:

Mijn naam is Jeannette Polinder. Al heel wat jaren ben ik werkzaam als leerkracht in het Speciaal Onderwijs. Daarnaast ben ik de samenwerking aangegaan met Autisme Spiegel om kinderen en jongeren individueel te kunnen begeleiden. Het is mijn passie om personen en gezinnen die hulp nodig hebben een steuntje in de rug te kunnen geven waardoor zij weer verder kunnen.

In mijn werk in het Speciaal Onderwijs heb ik 15 jaar geleden kennis gemaakt met kinderen met ASS, ADHD en hechtingsproblematiek. Hier heb ik mogen ervaren op welke wijze ik kinderen op school en ouders thuis kan helpen. In 2018 heb ik een uitstapje gemaakt naar het regulier basisonderwijs. Hier heb ik veel mogen leren en heb ik ook ervaren dat deze vorm van onderwijs minder goed bij mij past.

Ondertussen hebben mijn man en ik een melkveebedrijf. Daarnaast kregen wij een gezin en ontdekte ik hoe het is om zelf ouder te zijn. Gaandeweg groeide mijn wens om voor volwassenen en kinderen nog meer te kunnen betekenen.

Opleidingen:

Na de MBO opleiding voor onderwijsassistent volgde de PABO. Dit is een goede basis geweest voor mijn werk in het onderwijs. Ik heb verschillende cursussen gevolgd op het gebied van ASS, hechtingsproblematiek en ADHD waarbij ik het belangrijk vind om mijzelf te blijven ontwikkelen.

Motivatie:

Toen Autisme spiegel op mijn pad kwam, ben ik in gesprek gegaan met Leo en Mariëtte. Tijdens de gesprekken die we voerden werd ik enthousiast: Samen kunnen we echt iets betekenen voor het individu en gezinnen.

De woorden open, geduldig en begripvol passen bij mij. Ik neem de tijd om samen met kinderen, jongeren en ouders te kijken wat hen verder kan helpen.

 

Judy van Hierden

Over mij:

Mijn naam is Judy van Hierden en ben werkzaam als autismecoach en algemeen coach.

Ik heb een brede ervaring in de zorg. Ik heb gewerkt in de dovenwereld, psychiatrie, met verstandelijk beperkten, met senioren en met mensen met NAH. In al deze werkvelden heb ik zowel jongeren als volwassenen gecoacht.

Hiernaast heb ik veel ervaring met mensen met autisme en AD(H)D in mijn persoonlijke omgeving opgedaan.

 

Opleidingen:

De MBO opleiding Kinder- en Jeugdverzorging en daarna de HBO opleiding Jeugdwelzijnswerk zijn de start van mijn brede zorg carrière geweest.

Na verschillende werkvelden en vele cursussen ben ik nu bezig met de opleiding tot professioneel coach om mij nog verder in het coachen te verdiepen.

Ik vindt het belangrijk mijzelf te blijven ontwikkelen. Hopelijk zullen er nog meer opleidingen volgen.

 

Motivatie: 

Autisme heeft mijn bijzondere interesse vanuit mijn persoonlijke omgeving. Autisme Spiegel biedt mij het platform om hier invulling aan te geven.

Ik ben een mensenmens. Het geeft mij energie om mensen te helpen zichzelf te (her)ontdekken.

Veel mensen lopen rond met vragen en voelen zich onbegrepen. Ik wil hen een luisterend oor bieden en daar waar nodig ondersteuning geven.

 

Via onderstaande links kun je meer te weten komen over mij.

LinkedIn

Jacqueline ten Katen

Over mij:

Ik ben Jacqueline ten Katen en ik ben werkzaam als autisme coach, wandelcoach  en daarnaast als SI consulent.

Ik heb veel ervaring opgedaan als ambulant begeleider en ik werkte daarin samen met kinderen, jongeren, volwassenen en binnen gezinssystemen.

Ik verrichtte deze begeleiding binnen verschillende organisaties. Ik heb veel mogen leren en mezelf volop kunnen ontwikkelen als professional.

Drie jaar geleden heb ik de stap gezet om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan.

Mijn expertise als autisme coach kan ik nu nog meer klant gericht en authentiek aanbieden.

Ik ben namelijk van mening dat ik recht doe aan de ander, en in het bijzonder aan cliënten met autisme, wanneer de coaching zoveel mogelijk op maat wordt aangeboden.     Mijn ervaring is dat dit een positieve bijdrage levert aan het vinden van een goede balans in het leven van de ander (cliënt).

Opleidingen:

De opleiding Gezinsdiagnostiek en Ouderbegeleiding was voor mij de 1e aanzet om een meer concrete richting in te slaan in mijn loopbaan.

Ik kwam vervolgens veel in contact met kinderen en volwassenen met autisme en het onbegrip wat vaak werd ervaren binnen de omgeving.

Ik bemerkte meer en meer dat mijn kwaliteiten aansloten bij hetgeen nodig is om wel begrepen te worden en samen te werken aan een positieve balans in het leven.

Ik wilde dit graag meer concreet leren onderbouwen en besloot de opleiding tot autisme coach te gaan volgen aan de Autisme Academie, deze heb ik goed af kunnen sluiten. Hier heb ik vervolgens ook de aantekening van Matrix Coach behaald. Het volgen van de opleiding tot wandel coach en nu tot SI (sensorische informatie verwerking) consulent. Hierdoor heb ik nog meer mogelijkheden tot mijn beschikking om aan te kunnen sluiten bij hetgeen de ander nodig heeft voor een zo goed mogelijke balans in het leven.

Motivatie: 

Ik voel een sterke compassie voor cliënten voor wie het niet zo vanzelfsprekend is om een plek te vinden binnen onze maatschappij. Het inspireert mij keer op keer om de ander te helpen rust en overzicht te creëren in zijn/ haar bestaan, van waaruit groei en herstel mogelijk is.

Zorgvuldigheid staat bij mij hoog in het vaandel.

Dit spreekt me ook erg aan in het contact met Mariëtte en Leo. Ik was op zoek naar verbinding met collega professionals en ben blij dat ik nu ook onder ‘hun paraplu’ bij Autisme Spiegel mijn expertise in kan gaan zetten.

 

Via onderstaande links kun je meer te weten komen over mij.

LinkedIn

Gerieke van den Akker

Over mij:

Mijn naam is Gerieke van den Akker en sinds september 2019 ben ik werkzaam voor Autisme Spiegel als autismecoach. In datzelfde jaar ben ik afgestudeerd als pedagoog en mijn passie voor kind en jeugd was al vanaf jongere leeftijd zichtbaar. Ik geniet van hun eerlijkheid, puurheid en oprechtheid en het is een voorrecht om met hen samen te werken.

Voordat ik bij Autisme Spiegel terechtkwam, werkte ik op een BSO+. Daar begeleidde ik kinderen met o.a. ASS, ADHD, ODD en/of hechtingsproblematiek. In die jaren heb ik gemerkt dat mijn passie ligt bij kinderen met een hulpvraag. Ik ontdek graag samen met kinderen wat hun positieve eigenschappen en kwaliteiten zijn en hoe zij deze in kunnen zetten. Daarnaast wil ik graag samen met kinderen kijken naar wat zij lastig vinden en ontdekken wat voor hen het beste helpt om hier mee om te gaan. Op jonge leeftijd kan er een sterke basis gelegd worden voor de toekomst die voor hen ligt!

 

Opleiding:

Nadat ik mijn studie Pedagogiek in 2019 heb afgerond, heb ik nog verschillende interessante cursussen en trainingen gevolgd. Ik vind het belangrijk om mij als professional, via supervisie en training, te blijven ontwikkelen en verdiepen in thema’s zoals ASS, opvoeding en (kinder)coaching.

In maart 2023 heb ik de eenjarige ACT (Autisme Centraal Traject) opleiding bij Autisme Centraal afgerond. Ik heb mij gespecialiseerd in het autistisch denken en de Autisme Centraal Methodiek. Een schat aan informatie heb ik tijdens deze opleiding gekregen en het maakt mij nog enthousiaster om met deze doelgroep te werken.

Daarnaast ben ik Brain Blocks ambassadeur en Pop Talk coach. Ook ben ik SKJ geregistreerd.

Motivatie:

ASS heeft nog meer mijn interesse gewekt toen ik werkzaam was op de BSO+. Ik vind het een mooie uitdaging om samen met een kind op zoek te gaan naar wat ASS voor diegene betekent. Ik raak hierin niet uitgepuzzeld.

Ik ben dankbaar dat Autisme Spiegel op een gegeven moment op mijn pad kwam en ik in gesprek raakte met Mariëtte. Tijdens dit eerste gesprek werd ik direct enthousiast. Kinderen 1-op-1 kunnen coachen, dat lijkt mij een geweldige uitdaging! Oog hebben voor degene die voor mij zit, aansluiten op de behoeften, op zoek gaan naar kwaliteiten en eigenschappen die ze verder kunnen helpen in deze maatschappij en een steuntje in de rug bieden op momenten dat ze dat nodig hebben.

 

Via onderstaande links kun je meer te weten komen over mij.

LinkedIn

Lisanne Veldman

Over mij:

Mijn naam is Lisanne Veldman en ik ben werkzaam als Autismecoach, docent en (neurologisch) muziektherapeut. Als zelfstandig ondernemer kom ik op veel verschillende plekken en mocht ik de afgelopen jaren voor veel mensen iets betekenen. Het werd voor mij steeds duidelijker dat mijn passie ligt bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een speciale hulpvraag zoals ASS, ADHD, hoogbegaafdheid, rouw- en verliesverwerking, echtscheidingsproblematiek en meer.

Ik wil iets betekenen in het leven van mensen, dat is keer op keer iets dat terugkomt. Met hen op zoek naar hun identiteit, wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik? Dit is een belangrijke fase. Je kunnen afzetten maar tegelijk vaardigheden verder ontwikkelen zijn essentieel in de ontwikkeling naar zelfstandigheid. Eveneens zijn kinderen en jongeren in deze ontdekkings- en ontwikkelingsfase heel kwetsbaar. Werken vanuit de kracht van ieder individu. Hen helpen hun talenten en mogelijkheden te ontdekken en te ontwikkelen zodat ze volledig tot bloei mogen komen. Dat is mijn drijfveer.

 

Opleidingen:

De opleiding Vaktherapeut Muziek is voor mij de basis geweest van waaruit ik werkte. Maar in de afgelopen jaren ben ik mij blijven ontwikkelen en heb ik met succes de opleiding tot kindercoach afgerond. Naast deze opleiding heb ik de scholing NMT, Neurologic Music Therapy, met veel plezier gevolgd en behaald. Deze methode bevat speciale neurologische technieken die in te zetten zijn bij verschillende doelgroepen waaronder ASS.
Omdat ik altijd nieuwsgiering ben naar nieuwe ontwikkelingen en mijzelf wil blijven scholen heb ik de afgelopen jaren diverse cursussen en scholingen gevolgd op het gebied van ASS. In maart 2023 heb ik de eenjarige ACT (autisme centraal traject) opleiding bij Autisme Centraal afgerond. Een opleiding tot expert in autistisch denken en de AutismeCentraalMethodiek. De opleiding overbrugt de kloof tussen theorie en praktijk. Met als onderdeel een praktijkonderzoek gericht op ‘Autismevriendelijkheid in de klas’. Deze opleiding heeft mijn kennis en kijk op autisme enorm verrijkt en maakt dat ik nog gemotiveerder ben om met deze prachtige doelgroep te werken.

Ik ben als Autisme Specialist geregistreerd in het Kwaliteitsregister Autisme Specialisme.

 

Motivatie:

Ik geniet van het zelfstandig werken maar daarnaast mis ik soms contact met collega’s, samenwerken en het kunnen sparren over casussen en methodieken. Toen kwam ik in 2018 Mariëtte van Autisme Spiegel tegen. Wat begon als een informatief gesprek als zzp’ers onderling werd al snel een bijzondere samenwerking. Om onderdeel uit te maken van dit specialistische team is voor mij een enorme verrijking en een geweldige leuke uitdaging. Als coach en therapeut binnen Autisme Spiegel wil ik graag bijdragen aan de persoonlijke groei van ieder individu en uitgaan van hun eigen kracht!

 

Via onderstaande links kun je meer te weten komen over mij.

LinkedIn Kwaliteitsregister Autisme Specialisme

 

Janneke Strijker

Over mij:

Mijn naam is Janneke Strijker-Schouten. Ik ben een groot aantal jaren werkzaam geweest in het basisonderwijs. Gaandeweg die tijd is mijn passie voor kinderen en jongeren met speciale hulpvragen en ondersteuningsbehoeften gegroeid. In 2010 ben ik gaan werken op een cluster 4 school. Cluster 4-scholen in het speciaal onderwijs zijn voor leerlingen met ernstige gedragsstoornissen en/of psychiatrische problematiek.

Daar heb ik kinderen begeleid met onder andere ASS, ADHD en hechtingsproblematiek.

Momenteel ben ik in het kader van passend onderwijs betrokken bij kinderen die specifieke ondersteuning nodig hebben in het reguliere onderwijs. Ik begeleid deze kinderen persoonlijk of ik werk samen met de betrokken begeleiders van deze kinderen, hun ouders en leerkrachten, en vervul de rol van ambulant begeleider.

Als vrijwilliger ben ik betrokken bij volwassenen met diverse hulpvragen. Met hen voer ik gesprekken en/of ik geef samen met hen invulling aan een gedeelte van hun dag.

 

Opleidingen en registraties:

Om nog meer kennis en ervaring op te doen en beter tegemoet te kunnen komen aan de behoeften van kinderen en hun ouders ben ik de Masteropleiding Special Educational Needs gaan volgen. Ik heb me gedurende die periode verdiept in zichtbare uitingsvormen van gedrag en de daaronder liggende aspecten die leiden tot dit gedrag. In het kader daarvan heb ik me verdiept in onder anderen ASS, angststoornissen, ADHD en hechtingsproblematiek. Een deel van mijn studietijd heb ik onderzoek gedaan en ben ik bezig geweest met ‘brusjes’, de broers en zussen van een kind met speciale behoeften. Naast deze opleiding heb ik een groot aantal korter durende opleidingen gevolgd om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en inzichten betreffende ASS e.d.

In de periode Januari t/m Maart 2018 heb ik de Poptalk certificering afgerond.

 

In Maart 2018 heb ik de ZPOké certificering afgerond en ben ik ook geregistreerd als Autisme Specialist in het Kwaliteitsregister Autisme Specialisme.

 

Motivatie:   

In oktober 2016 ontmoette ik onverwacht mijn vroegere collega Mariëtte. Toen zij aangaf op zoek te zijn naar een collega heb ik aangegeven dat ik me graag zou aansluiten bij Autisme Spiegel. Mijn interesse in kinderen, jongeren en volwassen met ASS en het inspelen op hun behoeften is groot.

Ik geloof in mogelijkheden van mensen. Soms loopt het leven zo dat die mogelijkheden onzichtbaar worden. Bijvoorbeeld door de problemen die mensen ervaren. Door met elkaar in gesprek te gaan en mensen een luisterend oor te bieden kunnen mogelijkheden weer helder worden. Graag zet ik me in om die mogelijkheden stapje voor stapje om te zetten in praktische levenservaringen.

 

Praktijkervaring:  

Zowel in de werkpraktijk als in de rol van vrijwilliger ben ik al jaren betrokken bij mensen met ASS. In mijn rol als begeleider van Autisme Spiegel zet ik me graag in om samen met de mensen die op mijn pad komen op zoek te gaan naar hun mogelijkheden en die om te zetten naar de praktijk van elke dag.

Leo Robbemond

Over mij

Mijn naam is Leo Robbemond en samen met Mariëtte heb ik de praktijk Autisme Spiegel opgestart. Ik regel alles rond de administratie, PGB zorgovereenkomsten, raamovereenkomsten met gemeentes en andere zorginstellingen, facturen en betalingen.

Daarnaast houd ik me ook bezig met netwerkcontacten en informatiemarkten en de verdere professionalisering van de praktijk zoals ISO-9001 certificering en kwaliteitsborging ten behoeve van de wettelijke eisen die gesteld worden aan zorgondernemingen zoals Autisme Spiegel.

Naast het werk als office manager werk ik ook als Autismecoach. Door cursussen en trainingen heb ik geleerd om de zogenaamde ‘auti bril’ op te zetten en me te verplaatsten in de leef- en belevingswereld van de persoon met autisme.

 

Opleidingen

Ik heb de cursussen ‘Wat is Autisme’ en ‘Werken met mensen met Autisme’ gevolgd. Deze cursussen zijn ontwikkeld door Autisme Spiegel. Daarnaast heb ik ook een cursus Ervaringsgerichte Psychosociale Hulpverlening gevolgd en recent de webinar ‘Professioneel omgaan met autisme / krachtig coachen bij autisme’ bij autismecoach.nl. In 2018 en 2019  heb ik de opleiding ‘Effectief coachen bij autisme’ bij autismecoach.nl gevolgd. Begin 2019 heb ik de cursus Brainblocks gevolgd en ben ik ook Brainblocks ambassadeur. In 2019 heb ik ook de cursus Autisme Centraal Methodiek gevolgd bij Autisme Centraal. De laatste jaren volg ik regelmatig specifieke thema gerichte cursussen op het gebied van ASS.

 

Motivatie   

Sinds 2013 ben ik actief werkzaam als office manager in de praktijk Autisme Spiegel en heb ik samen met Mariëtte deze praktijk mogen uitbouwen. Gaandeweg raakte ik zelf ook steeds meer geïnteresseerd in autisme en wat dit voor impact heeft op mensen. De interesse ging over in compassie en begin 2018 kreeg ik de motivatie om me ook meer inhoudelijk met autisme te gaan bezig houden. Per 1 Augustus 2018 heb ik mijn reguliere werk opgezegd zodat ik me ook als autisme coach kon gaan inzetten.

Ik heb gezien hoe makkelijk het kan gebeuren dat je door overprikkeling en overbelasting in een soort ‘overleefstand’ kunt komen.  Ik wil met jou samen onderzoeken hoe het met je gaat op diverse aspecten van het leven. Ik kan je helpen met jouw problemen en/of uitdagingen. Vaak brengt het hebben van autisme ook voordelen met zich mee en we zullen ook samen kijken hoe we die het beste kunnen inzetten. 

Ik wil je helpen om meer overzicht te krijgen en samen kunnen we kijken hoe we je dagelijkse bezigheden en ook de ‘bezigheden’ in je hoofd zo overzichtelijk mogelijk kunnen maken.

 

Via onderstaande links kun je meer te weten komen over mij.

LinkedIn Facebook Twitter CV / Profiel Autisme Specialist