Bram Leunis

Over mij

Mijn naam is Bram Leunis. Een aantal jaar geleden ben ik gestart met mijn coachpraktijk ‘Vaarcoach’. Dat klinkt of dat ik mensen leer zeilen of varen met een motorboot maar eigenlijk is het net zoiets als ‘wandelcoach’ maar dan op het water met mijn zeilschip ‘Bellezza Blu’. Mensen komen tot rust op het water en dat helpt enorm om open te staan voor een goed coachgesprek. Mijn passie is om mensen, die om wat voor reden dan ook, zijn vastgelopen te ondersteunen in het proces om weer door te gaan met hun leven. Er is niets mooiers dan te zien dat er bij iemand ‘het licht aan gaat’ en hij of zij nieuw perspectief heeft en weer verder kan.

Opleidingen

Ik heb een post HBO coaching gedaan. Omdat ik me verder wilde verdiepen in het begeleiden van mensen heb ik vervolgens een jaar ervaringsgerichte psychosociale hulpverlening gedaan. Hier heb ik veel geleerd over mezelf, wat mijn kwaliteiten zijn en hoe ik die kan inzetten.
Daarnaast ben ik iemand die zich blijvend wil ontwikkelen en de laatste jaren heb ik dan ook de opleiding psychosociale en medische basiskennis gedaan en de cursussen motiverende gespreksvoering en Brain Blocks.

Motivatie

Sinds een paar jaar ben ik betrokken, als begeleider, bij een aantal personen met autisme. Een intrigerende en mooie doelgroep om mee te werken. Ik merkte dat ik nog veel kennis en ervaring miste op het gebied van autisme, daarom ik heb besloten om een post HBO opleiding autisme coach te gaan doen. Door me er in te verdiepen en veel met autisme bezig te zijn is mijn enthousiasme gegroeid en vind ik het geweldig om mensen met autisme te ondersteunen in hun proces. Ik ben erg blij dat ik dit juist kan doen in samenwerking met Mariëtte en Leo en de andere collega’s van Autisme Spiegel.

Ellen Terwel

Over mij

Ik ben Ellen Terwel. Ik heb een aantal jaren in de zorg gewerkt. In de afgelopen 20 jaar heb ik me als fulltime moeder in ons gezin ingezet. Sinds bleek dat autisme bij twee meiden in ons gezin speelt, heb ik veel geleerd over welke begeleiding nodig en mogelijk is. Het is soms een zoektocht om autisme in ons leven en gezin een plek te geven, maar het is de moeite waard: het brengt rust en iedereen komt tot zijn recht.

Opleidingen

In de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening heb ik een brede achtergrond meegekregen in het werken met verschillende doelgroepen. Ik heb gewerkt met kinderen, tieners, mensen met een verstandelijke beperking en ouderen in diverse woon- en begeleidingssituaties.

Ik heb de opleiding Autismecoach gedaan, omdat ik mensen met autisme persoonlijk wil begeleiden. Mensen met autisme hebben veel kracht, maar onze drukke en snelle maatschappij vraagt erg veel van hen. Dat maakt het dagelijks leven soms moeilijk en eenzaam.

Motivatie

Autisme is voor iedereen anders. Samen met jou wil ik kijken hoe jouw autisme invloed heeft op je leven. Waar maakt autisme je leven moeilijk en waar kan het je juist helpen? Samen zoeken we naar oplossingen voor wat jij anders zou willen. En ook hoe je in verbinding blijft met de mensen en de wereld om je heen.

Ik vind het belangrijk dat jij je begrepen en gewaardeerd voelt als mens. Ik wil graag met je kijken waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Want dat kun je gebruiken om met autisme om te gaan.

Jeannette Polinder

Over mij:

Mijn naam is Jeannette Polinder. Al heel wat jaren ben ik werkzaam als leerkracht in het Speciaal Onderwijs. Daarnaast ben ik de samenwerking aangegaan met Autisme Spiegel om kinderen en jongeren individueel te kunnen begeleiden. Het is mijn passie om personen en gezinnen die hulp nodig hebben een steuntje in de rug te kunnen geven waardoor zij weer verder kunnen.

In mijn werk in het Speciaal Onderwijs heb ik 15 jaar geleden kennis gemaakt met kinderen met ASS, ADHD en hechtingsproblematiek. Hier heb ik mogen ervaren op welke wijze ik kinderen op school en ouders thuis kan helpen. In 2018 heb ik een uitstapje gemaakt naar het regulier basisonderwijs. Hier heb ik veel mogen leren en heb ik ook ervaren dat deze vorm van onderwijs minder goed bij mij past.

Ondertussen hebben mijn man en ik een melkveebedrijf. Daarnaast kregen wij een gezin en ontdekte ik hoe het is om zelf ouder te zijn. Gaandeweg groeide mijn wens om voor volwassenen en kinderen nog meer te kunnen betekenen.

Opleidingen:

Na de MBO opleiding voor onderwijsassistent volgde de PABO. Dit is een goede basis geweest voor mijn werk in het onderwijs. Ik heb verschillende cursussen gevolgd op het gebied van ASS, hechtingsproblematiek en ADHD waarbij ik het belangrijk vind om mijzelf te blijven ontwikkelen.

Motivatie:

Toen Autisme spiegel op mijn pad kwam, ben ik in gesprek gegaan met Leo en Mariëtte. Tijdens de gesprekken die we voerden werd ik enthousiast: Samen kunnen we echt iets betekenen voor het individu en gezinnen.

De woorden open, geduldig en begripvol passen bij mij. Ik neem de tijd om samen met kinderen, jongeren en ouders te kijken wat hen verder kan helpen.

 

Erika Blom

Over mij:

Mijn naam is Erika Blom van Helden en ik werk bij Autisme spiegel als kindercoach.

Ik heb veel ervaring in het werken met kinderen als leerkracht in het regulier en speciaal onderwijs en als gezinshuis ouder in de jeugdzorg.
Ik werk sinds 2008 in het speciaal onderwijs, cluster 2. Hierbij gaat het om kinderen met een beperking in de communicatie (slechthorenden, spraak ontwikkelingsstoornis en/of autisme)
Ik merkte dat ik nog niet genoeg handvatten had om alles uit deze kinderen te halen wat er in zit. Ik heb toen mijn Master gedrag specialist gehaald. Zo groeide mijn kennis en ervaring.
Drukke kinderen, kinderen met een stoornis in het autistische spectrum, kinderen met een hechtingsstoornis, ik vond bij ieder kind wel een opening om met hen aan het werk te gaan. Er was echter een doelgroep die ik nog niet kon vatten en dat waren de stille, terug getrokken kinderen. Ik volgde daarom een opleiding tot kindercoach beeldend.
Bij deze opleiding leerde ik ten eerste om goed naar mijn eigen handelen te kijken. Waarom doe ik wat ik doe? Ik leerde allerlei nieuwe teken technieken, materialen en werkvormen én ik leerde om nog beter naar kinderen te luisteren. Niet alleen via woorden maar vooral via de tekentaal. Super inspirerend. Ik leerde er eigenlijk een nieuwe taal bij. Wie niet durft te praten, niet uit zijn woorden kan komen of niet weet wat er van binnen allemaal speelt kan wel tekenen. Tekenen kan iedereen!
Samen naar de tekeningen kijken en er over praten geeft altijd een kijkje in het kind zelf. Heel bijzonder om 1 op 1 op deze manier met kinderen te werken én hen een stukje verder te helpen.

In mijn werk in het speciaal onderwijs kan ik al deze kennis goed gebruiken in de groep en nu ook in het werken bij Autisme Spiegel waar ik individueel, met misschien wel uw kind, kan werken aan het ontwarren van al die gevoelens en gedachten die kriskras door het hoofd en/of lijf van uw kind tollen om samen te (her)ontdekken wat hoofd en bijzaken zijn. Kinderen helpen te ontdekken welke kwaliteiten ze hebben en hen te leren die in te zetten om de situaties die eerst moeilijk waren, weer meester te worden, is een mooie uitdaging voor hen en voor mij die ik graag met ze aan ga.

Ik blijf me verder verdiepen in autisme en volg daarvoor workshops en trainingen.

In 2021 heb ik de Brain Blocks training gevolgd en pas ik die ook toe als interventie bij de begeleiding van kinderen met ASS.

Judy van Hierden

Over mij:

Mijn naam is Judy van Hierden en ben werkzaam als autismecoach en algemeen coach.

Ik heb een brede ervaring in de zorg. Ik heb gewerkt in de dovenwereld, psychiatrie, met verstandelijk beperkten, met senioren en met mensen met NAH. In al deze werkvelden heb ik zowel jongeren als volwassenen gecoacht.

Hiernaast heb ik veel ervaring met mensen met autisme en AD(H)D in mijn persoonlijke omgeving opgedaan.

 

Opleidingen:

De MBO opleiding Kinder- en Jeugdverzorging en daarna de HBO opleiding Jeugdwelzijnswerk zijn de start van mijn brede zorg carrière geweest.

Na verschillende werkvelden en vele cursussen ben ik nu bezig met de opleiding tot professioneel coach om mij nog verder in het coachen te verdiepen.

Ik vindt het belangrijk mijzelf te blijven ontwikkelen. Hopelijk zullen er nog meer opleidingen volgen.

 

Motivatie: 

Autisme heeft mijn bijzondere interesse vanuit mijn persoonlijke omgeving. Autisme Spiegel biedt mij het platform om hier invulling aan te geven.

Ik ben een mensenmens. Het geeft mij energie om mensen te helpen zichzelf te (her)ontdekken.

Veel mensen lopen rond met vragen en voelen zich onbegrepen. Ik wil hen een luisterend oor bieden en daar waar nodig ondersteuning geven.

 

Via onderstaande links kun je meer te weten komen over mij.

LinkedIn

Jacqueline ten Katen

Over mij:

Ik ben Jacqueline ten Katen en ik ben werkzaam als autisme coach, wandelcoach  en daarnaast als SI consulent.

Ik heb veel ervaring opgedaan als ambulant begeleider en ik werkte daarin samen met kinderen, jongeren, volwassenen en binnen gezinssystemen.

Ik verrichtte deze begeleiding binnen verschillende organisaties. Ik heb veel mogen leren en mezelf volop kunnen ontwikkelen als professional.

Drie jaar geleden heb ik de stap gezet om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan.

Mijn expertise als autisme coach kan ik nu nog meer klant gericht en authentiek aanbieden.

Ik ben namelijk van mening dat ik recht doe aan de ander, en in het bijzonder aan cliënten met autisme, wanneer de coaching zoveel mogelijk op maat wordt aangeboden.     Mijn ervaring is dat dit een positieve bijdrage levert aan het vinden van een goede balans in het leven van de ander (cliënt).

Opleidingen:

De opleiding Gezinsdiagnostiek en Ouderbegeleiding was voor mij de 1e aanzet om een meer concrete richting in te slaan in mijn loopbaan.

Ik kwam vervolgens veel in contact met kinderen en volwassenen met autisme en het onbegrip wat vaak werd ervaren binnen de omgeving.

Ik bemerkte meer en meer dat mijn kwaliteiten aansloten bij hetgeen nodig is om wel begrepen te worden en samen te werken aan een positieve balans in het leven.

Ik wilde dit graag meer concreet leren onderbouwen en besloot de opleiding tot autisme coach te gaan volgen aan de Autisme Academie, deze heb ik goed af kunnen sluiten. Hier heb ik vervolgens ook de aantekening van Matrix Coach behaald. Het volgen van de opleiding tot wandel coach en nu tot SI (sensorische informatie verwerking) consulent. Hierdoor heb ik nog meer mogelijkheden tot mijn beschikking om aan te kunnen sluiten bij hetgeen de ander nodig heeft voor een zo goed mogelijke balans in het leven.

Motivatie: 

Ik voel een sterke compassie voor cliënten voor wie het niet zo vanzelfsprekend is om een plek te vinden binnen onze maatschappij. Het inspireert mij keer op keer om de ander te helpen rust en overzicht te creëren in zijn/ haar bestaan, van waaruit groei en herstel mogelijk is.

Zorgvuldigheid staat bij mij hoog in het vaandel.

Dit spreekt me ook erg aan in het contact met Mariëtte en Leo. Ik was op zoek naar verbinding met collega professionals en ben blij dat ik nu ook onder ‘hun paraplu’ bij Autisme Spiegel mijn expertise in kan gaan zetten.

 

Via onderstaande links kun je meer te weten komen over mij.

LinkedIn

Gerieke van den Akker

Over mij:

Mijn naam is Gerieke van den Akker en sinds het voorjaar van 2019 ben ik afgestudeerd als pedagoog. De afgelopen drie jaar heb ik praktijkervaring mogen opdoen bij een specialistische buitenschoolse opvang, waar ik kinderen begeleidde met o.a. ASS, ADHD en hechtingsproblematiek.

In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat mijn passie ligt bij kinderen met een hulpvraag. Ik ontdek graag samen met het kind wat zijn kwaliteiten zijn en hoe hij deze kwaliteiten kan inzetten. Daarnaast wil ik graag samen met het kind kijken naar wat hij lastig vindt en ontdekken wat voor hem het beste helpt om hier mee om te gaan.

 

Opleiding:

Zoals hierboven even kort genoemd heb ik de opleiding Pedagogiek in het voorjaar van 2019 afgerond. Binnen deze opleiding heb ik de minor ‘specifieke opvoedsituaties’ gevolgd, waarin ik kennis heb opgedaan over thema’s zoals echtscheiding, rouwverwerking, huiselijk geweld en diversiteit.

Daarnaast heb ik de afgelopen jaren een aantal trainingen gevolgd en met succes afgerond: ‘drieluik hechting’, ‘competentiegericht werken’, ‘systeemgericht werken’ en ‘kindertekeningen lezen en begrijpen’.

Ook ben ik SKJ-geregistreerd

en vanaf December 2020 ben ik ook Brain Blocks Ambassadeur.

Begin 2021 heb ik ook de Pop Talk training gevolg en ben ik sinds April 2021 ook pop Talk coach.

Motivatie:

Mijn uitgangspunt in het werken met kinderen is het kind echt zien, oprecht geïnteresseerd zijn en volledige aandacht kunnen geven. Vanwege dit uitgangspunt merkte ik steeds vaker dat het werken op de groep niet meer passend was bij mij.

Autisme Spiegel kwam op mijn pad en ik ben in gesprek gegaan met Mariëtte. Tijdens dit eerste gesprek werd ik direct enthousiast. Kinderen 1-op-1 kunnen coachen, dat lijkt mij een geweldige uitdaging! Het kind volledig aandacht kunnen geven, echt zien, op zoek naar zijn kwaliteiten en ontdekken wat het kind kan helpen om te leren omgaan met wat hij lastig vindt.

 

Via onderstaande links kun je meer te weten komen over mij.

LinkedIn

Lisanne Veldman

Over mij:

Mijn naam is Lisanne Veldman en ik ben werkzaam als (neurologisch) muziektherapeut en kindercoach. Als zelfstandig ondernemer kom ik op veel verschillende plekken en mocht ik de afgelopen jaren voor veel mensen iets betekenen. Het werd voor mij steeds duidelijker dat mijn passie ligt bij kinderen en jongeren met een speciale hulpvraag zoals ASS, ADHD, hechtingsproblematiek, rouw- en verliesverwerking, echtscheidingsproblematiek en meer.

Ik wil iets betekenen in het leven van kinderen en jongeren, dat is keer op keer iets dat terugkomt. Met hen op zoek naar hun identiteit, wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik? Dit is een belangrijke fase. Je kunnen afzetten maar tegelijk vaardigheden verder ontwikkelen zijn essentieel in de ontwikkeling naar zelfstandigheid. Eveneens zijn kinderen en jongeren in deze ontdekkings- en ontwikkelingsfase heel kwetsbaar. Werken vanuit de kracht van ieder individu. Hen helpen hun talenten en mogelijkheden te ontdekken en te ontwikkelen zodat ze volledig tot bloei mogen komen. Dat is mijn drijfveer.

 

Opleidingen:

De opleiding Vaktherapeut Muziek is voor mij de basis geweest van waaruit ik werkte. Maar in de afgelopen jaren ben ik mij blijven ontwikkelen en heb ik met succes de opleiding tot kindercoach afgerond. Naast deze opleiding heb ik de scholing NMT, Neurologic Music Therapy, met veel plezier gevolgd en behaald. Deze methode bevat speciale neurologische technieken die in te zetten zijn bij verschillende doelgroepen waaronder ASS. Sinds enkele jaren wordt er veel onderzoek gedaan naar het effect van muziek en neurologische aandoeningen. Omdat ik altijd nieuwsgiering ben naar nieuwe ontwikkelingen en mijzelf wil blijven scholen heb ik de afgelopen jaren diverse cursussen en scholingen gevolgd op het gebied van ASS. Eind 2017 heb ik de scholing ‘Jij en Scheiden’ afgerond en geef ik diverse trainingen aan ouders en kinderen rondom een echtscheidingstraject.

Ik ben als Autisme Specialist geregistreerd in het Kwaliteitsregister Autisme Specialisme.

 

Motivatie:

Ik geniet van het zelfstandig werken maar daarnaast mis ik soms contact met collega’s, samenwerken en het kunnen sparren over casussen en methodieken. Toen kwam ik Mariëtte van Autisme Spiegel tegen. Wat begon als een informatief gesprek als zzp’ers onderling werd al snel een bijzondere samenwerking. Om onderdeel uit te maken van dit specialistische team is voor mij een enorme verrijking en een geweldige leuke uitdaging. Als coach en therapeut binnen Autisme Spiegel wil ik graag bijdragen aan de persoonlijke groei van ieder individu en uitgaan van hun eigen kracht!

 

Via onderstaande links kun je meer te weten komen over mij.

LinkedIn Kwaliteitsregister Autisme Specialisme

 

Janneke Strijker

Over mij:

Mijn naam is Janneke Strijker-Schouten. Ik ben een groot aantal jaren werkzaam geweest in het basisonderwijs. Gaandeweg die tijd is mijn passie voor kinderen en jongeren met speciale hulpvragen en ondersteuningsbehoeften gegroeid. In 2010 ben ik gaan werken op een cluster 4 school. Cluster 4-scholen in het speciaal onderwijs zijn voor leerlingen met ernstige gedragsstoornissen en/of psychiatrische problematiek.

Daar heb ik kinderen begeleid met onder andere ASS, ADHD en hechtingsproblematiek.

Momenteel ben ik in het kader van passend onderwijs betrokken bij kinderen die specifieke ondersteuning nodig hebben in het reguliere onderwijs. Ik begeleid deze kinderen persoonlijk of ik werk samen met de betrokken begeleiders van deze kinderen, hun ouders en leerkrachten, en vervul de rol van ambulant begeleider.

Als vrijwilliger ben ik betrokken bij volwassenen met diverse hulpvragen. Met hen voer ik gesprekken en/of ik geef samen met hen invulling aan een gedeelte van hun dag.

 

Opleidingen en registraties:

Om nog meer kennis en ervaring op te doen en beter tegemoet te kunnen komen aan de behoeften van kinderen en hun ouders ben ik de Masteropleiding Special Educational Needs gaan volgen. Ik heb me gedurende die periode verdiept in zichtbare uitingsvormen van gedrag en de daaronder liggende aspecten die leiden tot dit gedrag. In het kader daarvan heb ik me verdiept in onder anderen ASS, angststoornissen, ADHD en hechtingsproblematiek. Een deel van mijn studietijd heb ik onderzoek gedaan en ben ik bezig geweest met ‘brusjes’, de broers en zussen van een kind met speciale behoeften. Naast deze opleiding heb ik een groot aantal korter durende opleidingen gevolgd om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en inzichten betreffende ASS e.d.

In de periode Januari t/m Maart 2018 heb ik de Poptalk certificering afgerond.

 

In Maart 2018 heb ik de ZPOké certificering afgerond en ben ik ook geregistreerd als Autisme Specialist in het Kwaliteitsregister Autisme Specialisme.

Ik heb ook mijn SKJ registratie.

 

 

 

Motivatie:   

In oktober 2016 ontmoette ik onverwacht mijn vroegere collega Mariëtte. Toen zij aangaf op zoek te zijn naar een collega heb ik aangegeven dat ik me graag zou aansluiten bij Autisme Spiegel. Mijn interesse in kinderen, jongeren en volwassen met ASS en het inspelen op hun behoeften is groot.

Ik geloof in mogelijkheden van mensen. Soms loopt het leven zo dat die mogelijkheden onzichtbaar worden. Bijvoorbeeld door de problemen die mensen ervaren. Door met elkaar in gesprek te gaan en mensen een luisterend oor te bieden kunnen mogelijkheden weer helder worden. Graag zet ik me in om die mogelijkheden stapje voor stapje om te zetten in praktische levenservaringen.

 

Praktijkervaring:  

Zowel in de werkpraktijk als in de rol van vrijwilliger ben ik al jaren betrokken bij mensen met ASS. In mijn rol als begeleider van Autisme Spiegel zet ik me graag in om samen met de mensen die op mijn pad komen op zoek te gaan naar hun mogelijkheden en die om te zetten naar de praktijk van elke dag.

Leo Robbemond

Over mij

Mijn naam is Leo Robbemond en samen met Mariëtte heb ik de praktijk Autisme Spiegel opgestart. Ik regel alles rond de administratie, PGB zorgovereenkomsten, raamovereenkomsten met gemeentes en andere zorginstellingen, facturen en betalingen.

Daarnaast houd ik me ook bezig met netwerkcontacten en informatiemarkten en de verdere professionalisering van de praktijk zoals ISO-9001 certificering en kwaliteitsborging ten behoeve van de wettelijke eisen die gesteld worden aan zorgondernemingen zoals Autisme Spiegel.

Naast het werk als office manager werk ik ook als Autismecoach. Door cursussen en trainingen heb ik geleerd om de zogenaamde ‘auti bril’ op te zetten en me te verplaatsten in de leef- en belevingswereld van de persoon met autisme.

 

Opleidingen

Ik heb de cursussen ‘Wat is Autisme’ en ‘Werken met mensen met Autisme’ gevolgd. Deze cursussen zijn ontwikkeld door Autisme Spiegel. Daarnaast heb ik ook een cursus Ervaringsgerichte Psychosociale Hulpverlening gevolgd en recent de webinar ‘Professioneel omgaan met autisme / krachtig coachen bij autisme’ bij autismecoach.nl. In 2018 en 2019  heb ik de opleiding ‘Effectief coachen bij autisme’ bij autismecoach.nl gevolgd. Begin 2019 heb ik de cursus Brainblocks gevolgd en ben ik ook Brainblocks ambassadeur. In 2019 heb ik ook de cursus Autisme Centraal Methodiek gevolgd bij Autisme Centraal.

Ik ben als Autisme Specialist geregistreerd in het Kwaliteitsregister Autisme Specialisme.

 

Motivatie   

Sinds 2013 ben ik actief werkzaam als office manager in de praktijk Autisme Spiegel en heb ik samen met Mariëtte deze praktijk mogen uitbouwen. Gaandeweg raakte ik zelf ook steeds meer geïnteresseerd in autisme en wat dit voor impact heeft op mensen. De interesse ging over in compassie en begin 2018 kreeg ik de motivatie om me ook meer inhoudelijk met autisme te gaan bezig houden. Per 1 Augustus heb ik mijn regulier werk opgezegd zodat ik me nu ook als autisme coach kan gaan inzetten.

Ik heb gezien hoe makkelijk het kan gebeuren dat je door overprikkeling en overbelasting in een soort ‘overleefstand’ kunt komen.  Ik wil met jou samen onderzoeken hoe het met je gaat op diverse aspecten van het leven. Ik kan je helpen met jouw problemen en/of uitdagingen. Vaak brengt het hebben van autisme ook voordelen met zich mee en we zullen ook samen kijken hoe we die het beste kunnen inzetten. 

Ik wil je helpen om meer overzicht te krijgen en samen kunnen we kijken hoe we je dagelijkse bezigheden en ook de ‘bezigheden’ in je hoofd zo overzichtelijk mogelijk kunnen maken.

 

Via onderstaande links kun je meer te weten komen over mij.

LinkedIn Facebook Twitter Kwaliteitsregister Autisme Specialist